P E R F O R M A N C E S

back to performances >>>>> home >>>

 

1st April, 2000, Institute of Culturology, Bersenevskaya Nabereznaya, Moscow.

Camera:
Oleg Kulik

Photography:
Max Gorelik


 

Do not Believe your Eyes!

“Do Not Believe Your Eyes” was a scene of the film “Oil on Canvas”, on which Mavromatti worked as director and actor.

The film "Oil on Canvas" was a story about an artist, who killed his best friend because of professional envy. As a sign of repent the character creates “Do Not Believe Your Eyes” asking a rhetorical question: "What should be artost's priority: the commercial success or the social responsibility?" He chooses self-punishment and the crucifixion as a widely used method for public humiliation to conquer his own ego and show his sincerity.

Mavromatti's primal intention as an artist and filmmaker was to investigate pain as inseparable part of the creative process. In the context of the socio-political situation in Russia, the action was also to address the fusion between the Orthodox Church and the state, which fusion compromised both institutions. In the context of art, the piece and the film critiqued the growing commercialization in Russian art.

The undeveloped film tape was confiscated by the police in 2000. After a legal complaint was submitted to the Attorney General Office by the members of some conservative religious fractions like the Orthodox Gonfalone Holders and the nationalist party Russian National Unity, Mavromatti's home was surched and all his archive and computer hard drive have been confiscated. Mavromatti was and still is persecuted under law 282 from the Russian Criminal Codex for inciting “religious and national animosity” through the performance "Do Not Believe Your Eyes." He received death threads. Although Mavromatti's intentions were not to offend anyone, but rather to address important issues for the whole society, his art was misunderstood. Under this pressure he was forced to leave Russia and he had lived in exile since 2000 in Bulgaria and USA. His case is not isolated and is part of the more than decade long tendency artists and cultural producers to be persecuted under law 282 in Russia. This tendency sometimes takes surprizing forms, like the recent posthumous conviction of the writer Leo Tolstoy, found guilty under law 282 for his critique of the beginning of the 20th century policy of the church.

The Current Situation

In 2010 Mavromatti was denied a renewal of his Russian passport by the Russian consulate in Bulgaria. The reason was a persecustion for the same performance. If he returns to Russia, he is going to be sued under the law 282 and faces 3-5 years of jail.

He is currently residing in Bulgaria without documents and is needs to collect money for his legal support.

Here is how you can donate

Text of the leaflet of the performance

 

БОЛЬ КАК ЭСТЕТИЧЕСКАЯ КАТЕГОРИЯ
(ПО ТУ СТОРОНУ ОРИГИНАЛЬНОСТИ)

В субботу, 1 апреля 2000, художник Олег Мавроматти намерен ясным и убедительным жестом напомнить артистическому сообществу о смысле и значении ГЛУБИНЫ произведения в позднейшей истории искусств.

В исторические времена всякий художественный образ по шкале феноменологии духа был глубок или еще более глубок. Творческие личности так к этому привыкли, что даже не удивлялись. Богомаз считал само собой разумеющимся перед намалеванием очередного Спаса пару-тройку лет попоститься, помолиться и попослушничать на монастырском подворье. Позднейшая эпоха, впав в состояние так называемого постмодерна, напропалую толерантничает с креаторами, а таковыми являются всякие. Казалось бы, иерархическая вертикаль феноменологии духа в наши дни окончательно опрокинута в горизонтальную актуальность топологии тела. Все арте-факты и арте-акты лежат ровной шеренгой на бесконечной полке арт-рынка, глубину и значительность им придает лишь позиционирование в рейтингах продаж. В рейтинговых условиях, условиях по природе игровых, как-то подзабылось, что корень искусства двояк - кроме Игры ему необходима еще и Жертва. Конечно, арт-рынок обыгрывает любую жертву, в этом его суть. Но значит ли это, что любая жертва художника априорно редуцирована до некоей игровой модели, и, тем самым, приобретая характер повторяемости, вторичности - т. е. утрачивая оригинальность, - его жертва лишается и подлинности? На это есть только один убедительный ответ - самопожертвование, только один достоверный критерий - личная боль. Которая всегда по ту сторону оригинальности/вторичности. Вы еще не цитировали боль? Это - правда, что современное искусство поверхностно, но неправда, что тело в искусстве - только поверхность. Если Ваше тело знакомо хотя бы с такими современными жанрами как пирсинг или тату, его память может подсказать Вам направление, в котором Искусство скрывается от Современности.

Итак, 1 апреля 2000, в 14.00 у Российского института культурологии, Берсеневская наб., 20, (50 м от Театра Эстрады) Олег Мавроматти в изящной и непринужденной манере предъявит личные аргументы в старой, но вновь актуальной эстетической дискуссии о праве художника на высказывание, о глубине и подлинности его творчества и проч.

Те Же

The Russian website of the performance http://drugie.here.ru/supernova
  press and reactions

NEW!!!!! Anti-christ- Superstar, NTV Mir - "Profession - reporter", monthly, by Andrej Loshak, June, 2005

 

back to performances >>>>> home >>>